Czy odżywianie ma wpływ na zdrowie intymne?

Zbilansowana dieta jest bardzo ważna dla zdrowia. Ciało potrzebuje określonych składników odżywczych, aby prawidłowo funkcjonować. Stąd nieodpowiednia dieta może mieć negatywny wpływ na zdrowie intymne. Niska odporność bywa przyczyną problemów ze zdrowiem. To, co jesz i pijesz wpływa także na pH pochwy, poziom nawilżenia czy suchość. Jeśli chorujesz na cukrzycę lub masz inne problemy zdrowotne związane ze sposobem odżywiania, np. nadwagę lub alergię na niektóre pokarmy, dowiedz się od lekarza, co jeść, a czego unikać.

Co jeść, aby zachować zdrowie intymne?

Czy ożywianie może mieć wpływ na zdrowie intymne Multi Gyn

Zróżnicowana i zbilansowana dieta jest najlepsza dla zdrowia ogólnego i intymnego. Podstawowa zasada to przestrzegać standardowych zaleceń: stosuj dietę bogatą w błonnik, białko i niezbędne składniki odżywcze, czyli witaminy, minerały i kwasy tłuszczowe. Należy unikać lub zdecydowanie ograniczyć codzienne spożywanie przetworzonych węglowodanów. Eksperci w dziedzinie odżywiania zalecają spożywanie całej tęczy produktów, czyli jedzenie różnokolorowych potraw i składników, zaczynając, na przykład, od czerwonej papryki, a kończąc na jagodach. Naturalny kolor danego produktu wskazuje na wysoką zawartość określonego składnika odżywczego, zatem spożywanie całej palety barw dostarczy Ci wiele niezbędnych witamin i minerałów, a Twoja dieta stanie się urozmaicona i zbilansowana. Warzywa, w tym rośliny strączkowe (np. soczewica, fasola), ziarna zbóż i płatki zbożowe (np. komosa ryżowa, płatki owsiane), orzechy i nasiona to doskonałe źródło roślinnego błonnika, białka i innych niezbędnych składników odżywczych.

Cukier

Jedzenie całych owoców dostarcza organizmowi wiele witamin i minerałów. To także najlepsze źródło cukru w diecie. Przetworzone czy konserwowane owoce lub po prostu sok owocowy mogą spowodować nagły wzrost poziomu cukru we krwi, ponieważ cukier jest bardzo szybko uwalniany do krwioobiegu. Spożywanie całego owocu, łącznie ze skórką (jeśli to możliwe) i miękiszem spowalnia wydzielanie cukru do krwi dzięki błonnikowi i składnikom odżywczym. W ten sposób poziom cukru we krwi jest stabilny, nie wzrasta i nie spada nagle. Niektórzy lekarze uważają, że cukier może nasilać zakażenia grzybicze. Jeśli często zdarzają Ci się infekcje grzybicze, spróbuj ograniczyć ilość spożywanego cukru.

Pięć produktów, które wspomagają zdrowie intymne

Jogurt z żywymi lub aktywnymi kulturami bakterii zawiera szczepy dobrych bakterii, np. bakterii kwasu mlekowego. Przyczyniają się one do zachowania prawidłowego, lekko kwaśnego pH pochwy.

Soja. Soja jest nie tylko doskonałym źródłem białka i innych składników odżywczych dla wegetarianek i weganek. Produkty sojowe, np. tofu, zielona fasolka sojowa zawierają fitoestrogeny, które zapewniają odpowiednie nawilżenie i funkcjonowanie pochwy. Unikaj jednak produktów sojowych, które mają zastępować mięso, np. sojowych burgerów, bekonu itd. Jest to żywność wysokoprzetworzona, zawiera dużo soli i innych niezdrowych dodatków.

Awokado zawiera mnóstwo witamin i minerałów, np. witaminę E, która wspiera naturalne funkcje nawilżające pochwy.

Warto wzbogacić dietę o migdały i inne orzechy i nasiona bogate w cynk. Cynk to minerał, który odgrywa ważną rolę w produkcji hormonów, a także wspiera układ odpornościowy.

Tego unikaj

Zbyt jednostronna dieta, nawet owocowa, nie jest korzystna. Zachowaj umiar, postaraj się o różnorodną i zrównoważoną dietę. Unikaj produktów wysokoprzetworzonych, które zawierają dużo soli, tłuszczu i cukru. Ogranicz spożywanie alkoholu i kofeiny. Zapamiętaj zasadę, że to, co jest dobre dla zdrowia ogólnego, jest też dobre dla zdrowia intymnego.

Pij dużo wody. Wiele kobiet pije zbyt mało. Odpowiednie nawodnienie organizmu jest bardzo ważne dla zdrowia intymnego. Alkohol działa odwadniająco i jest przetwarzany w cukier, zatem uważaj, ile go pijesz. Lepiej będzie, jeśli drugie cappuccino lub kieliszek białego wina zamienisz na szklankę wody lub filiżankę bezkofeinowej herbaty ziołowej. Poczujesz różnicę.